Zaman zaman bazı sağlık problemleri yaşanmaktadır. Bu problemlerden birisi ise yüksek tansiyondur. Yüksek tansiyon yani hipertansiyonu olan kişilerin beslenmelerine özen göstermesi gerekmektedir. Bunun için de özel bir diyet vardır. Dash diyeti.

Dash Diyeti Nedir?

Dash diyeti nedir diye bakıldığı zaman hipertansiyonu dengelemek için uygulanan diyet olarak tabir edilebilir. Bu diyetin temel amacı, alınan sodyum miktarını  ve alınan yağ miktarını en aza indirmektir.  Beslenme alışkanlıklarında tuzu azaltıp, daha düşük kan basıncına sahip olmaya yardımcı olacak besinler ile yapılmaktadır.

Dash diyeti en sağlıklı diyet seçilmiştir. Vücudu yormadan, yaşam boyu sağlıklı beslenme şekli olması en sağlıklı diyet seçilmesinde öncelikli nedenlerdir. Bu diyeti uygulayanların ortalama olarak iki hafta gibi kısa bir sürede sonuç aldığı gözlenmiştir.

Tuz alımı ile birlikte yüksek kalori alımını da azalttığı için sadece tansiyonu düzenlemekle kalmaz aynı zamanda zayıflama konusunda da oldukça yardımcıdır.

Dash Diyeti Nasıl Uygulanır?

Dash diyeti nasıl uygulanır, çok zor bir diyet mi diye düşünenler bu düşünceden uzaklaşabilir. Çünkü yormayan bir diyettir. Altı Öğünden oluşmaktadır. Bu öğünlerden üçü ana üçü ara öğün olarak bölünmektedir. Öğünleri atlamamak esastır.Dash diyetinde belirli yemekler değil, belirli yemek grupları listelenmektedir. Yani porsiyon üzerinden belirtilmektedir. Bu porsiyonlar ise şu şekildedir:

  • Sebzeler günde 4-5 porsiyon
  • Süt ürünleri günde 2-3 porsiyon
  • Yağsız ve derisiz tavuk, balık ve et günde 5 porsiyon
  • Kuruyemiş ve baklagiller haftalık olarak 4-5 porsiyon
  • Tahıllar günde 6 porsiyon
  • Meyveler günde 4 porsiyon
  • Şeker ve şeker içeren besinler ise haftada 4 porsiyon olarak belirtilmiştir.

Dash Diyetinde Bilinmesi Gereken Kurallar

Her diyette olduğu gibi elbette dash diyetinde bilinmesi gereken kurallar da mevcuttur. Porsiyonlara bakıldığı zaman şeker ve şeker içeren besinlerin düşük porsiyon olduğu görülmektedir. Buradan da anlaşılabileceği gibi şekerden olabildiğince özen göstermek gerekmektedir.

Sodyum iyot tuz kullanımı azaltılıp bırakılmalıdır ve bu aşamada kaya tuzundan bir miktar faydalanabilmektedir. Abur cuburlardan uzak durmak da çok önemlidir. Çünkü paketlenmiş ürünlerde tuz miktarı oldukça fazladır.

Lif oranı yüksek meyveler tüketilmelidir. Fosfor bakımından çok zengin olan balık dash diyetinde tercih edilmesi gereken bir diğer önemli besindir. Ayrıca hayvansal yağlar yerine zeytinyağı gibi sağlıklı yağlara yönelmek gerekmektedir. Elbette sağlıklı yağların bile kısıtlı tüketilmesi gerekmektedir.

Sebze ve meyve ağırlıklı beslenmenin dash diyetinde olmazsa olmaz kurallardan olduğunun bilinmesi gerekmektedir. Bu kurallar düşük kalorili ve oldukça sağlıklı bir beslenme programı sunan bir diyettir.

Sağlıklı beslenmenin temel kurallarından biri ise küçük porsiyonlu beslenmek ve lokmaları iyice çiğnemektir. Görüldüğü üzere kişiyi çok fazla kısıtlamayan bir diyettir. Ayrıca kısa sürede etkisini gösteren de bir diyettir fakat bu diyeti yaşam boyu uygulamak sağlığa sağlık katmak demektir.

Dash Diyeti Kimler İçin Uygundur?

PekiDash diyeti kimler için uygundur? Dash diyetini öncelikle hipertansiyonu olan kişilerin uygulaması gerekmektedir. Hipertansiyon hastası olan kişiler ile birlikte ailesinde bu hastalık bulunan, bu hastalığa meyili bulunan kişiler de uygulayabilir fakather diyet programı herkes için uygun değildir. Hatta bir uzmandan destek alarak, kişiye özel diyet uygulamak en doğrusu olacaktır.

Dash Diyetinin genel özellikleri incelendiğinde sağlıklı beslenme çerçevesinde olduğu görülmektedir. Buna ek olarak bu diyeti uygularken düzenli egzersiz yapmak ve hareketsiz yaşamdan uzak durmak gerekmektedir. Egzersiz ve hareket halinde olmak mümkün değilse düzenli yürüyüşler ile bu diyeti desteklemek gerekmektedir.