Yaşa Göre Beslenme ve Diyet 

Yaşamın her döneminde iyi beslenme sağlığın korunması için gereklidir. Yaşa göre beslenme nasıl olur, hangi yaş grupları için hangi diyetler daha uygun yazımızda sıraladık.

Yaşlara göre beslenme ve diyet programları şu şekilde sıralanıyor:

25 ile 35 Yaş Arasında Beslenme

Bu dönemde kişilerin beslenme alışkanlıklarını yeniden gözden geçirmesi gerekir. Çalışma hayatına girme ve anne olma genel olarak bu dönemde gerçekleşir. Bu dönemde çinko, selenyum, A vitamini, yumurta, tavuk, balık gibi üremeyi destekleyen gıdaların tüketilmesi lazımdır. Öte yandan A vitamini bakımından bir hayli zengin olan havuç, şeftali, brokoli gibi gıdalara da ağırlık verilebilir. Cinsiyet, yaş, günlük aktivite hesaba katılarak bu kişiler için doğru diyet programı hazırlanabilir. Özellikle yoğun günlük aktiviteye sahip olan kişilerin kalori miktarını arttırması tavsiye edilmektedir.

Nelere Dikkat Etmeli: Bu dönemde besin çeşitliliğine dikkat ederek, fiziksel aktivite yapmaya çalışınız. Alkol alımını sınırlandırarak, günlük beslenmenizde un-şeker ve tuz tüketimini noktalandırın. Süt, yoğurt ve peynir gibi ürünlerin ise yalnızca az yağlı olanlarını tercih etmelisiniz.

35 ile 50 Yaş Arası Beslenme

Yaşlara göre diyet programında bu gruptaki kişiler bağışıklık sistemini güçlendirebilecek şekilde gıda tüketimine özen göstermelisiniz. Daha çok kolay sindirilebilecek, günlük gereksinim için yeterli olan, vitamin ve mineral bakımından zengin gözüken gıda türlerinde karar kılınabilir. Besin çeşitliliği mümkün olduğu kadar zengin tutulmalıdır.

Nelere Dikkat Etmeli: Bu dönemde öğün sayısı arttırılarak yiyecek miktarında azaltma yapmak gerekir. Böylelikle sindirim problemleri daha az görülür. 3 ana ve üç ara öğün üzerinden günde en fazla altı öğün alınmalıdır. Yaş ilerlediğinde fiziksel aktivitelerin sayısında azalma olabileceğinden alınacak yağ miktarı sınırlandırılmalıdır.

50 Yaşından Sonra Beslenme

Yaş ilerledikçe iyi beslenme önem kazanmaya başlar. Yaşa göre doğru beslenmek isteyenler bu dönemde işlenmiş gıdalardan ve şeker içeren içeceklerden uzak durmalıdır. Yağsız et çeşitleri, sağlıklı atıştırmalıklar ve bitki çayları diyet sırasınca tercih edilebilecekler arasında yer alır.

Nelere Dikkat Etmeli: Bu dönemde mümkün olduğunca çok çeşitli gıdaların tüketilmesi gerekir. Bu yaştaki kadınlar günlük olarak 48 gram proteini mutlaka almalıdır.

Yaşa Göre Beslenme Tüyoları

  • Pişirme yöntemlerine her yaş grubunda dikkat etmek şarttır. Izgara, haşlama ve buğulama gibi pişirme yöntemleri bu dönemde daha sağlıklıdır. Çiğneme güçlüğü yaşayan kişilerin bu dönemde haşlama yöntemiyle yemekleri pişirmesi tavsiye edilir.
  • Yeterli sıvı miktarı alımına dikkat edilmelidir. Aşırı şekilde çay, kahve tüketimi suya ihtiyacın azalmasına neden olur. Bu nedenle günlük en az fazla iki bardak çay veya kahve tüketilebilir.
  • Bağırsakların düzgün çalışabilmesi için lif tüketimine özen gösterilmelidir. Lif bakımından zengin olan gıdaların tüketimine ağırlık verilebilir. Özellikle ara öğünlerde tüketilebilecek lif içeren gıdalar sayesinde ana öğünlere daha tok girilebilir.

Yaşa Göre Diyette Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Yaşa göre diyet programı sırasında her gün tartılmak doğru değildir. Tartılma strese neden olacağından metabolizmanın yavaşlamasına yol açabilir. Bu nedenle her gün tartılmak yerine haftada iki kez tartılmak daha doğru bir karardır.
  • Diyet sırasında her gün sebze ve meyve tüketilmelidir. Meyvelerin mümkün olduğunca kabuklarının soyulmaması gerekir. Özellikle şekerli meyve suları yerine bu dönemde taze meyvelerle yapılan meyve suları tercih edilebilir.
  • Makarna ve kuru baklagillerin pişirme tekniği de oldukça önemlidir. Bunların az suda pişirilmesi ve mümkün olduğunca pişirme suyunun dökülmemesi gerekir.

Yaşa göre beslenme planları bu şekilde sıralanırken, diyet programının yaş, beslenme alışkanlıkları, günlük aktivite gibi durumlara bağlı olarak şekillenmesi gerektiğini belirtmek gerekiyor.