Artan yaşla birlikte bedenin ihtiyaçları farklı besin türleriyle karşılanabilir. Özellikle ilerleyen yaşlarda kilo vermek daha zordur. Bu nedenle 65 yaş üzerindeki kişilerin özel diyet programlarına yönelmesi gerekir.

Yaşlılar için diyet programında hamur işleri, kızartmalar, tatlılar vs. yoktur. Bol su tüketiminin revaçta olduğu diyet listesinde ayrıca ıhlamur gibi bitki çayları da sıklıkla tüketilir. Öte yandan diyet sırasınca tuz tüketimini en az miktara getirmek, haşlanmış gıdaların tüketimine ağırlık vermek tavsiye edilen konular arasında bulunuyor.

Diyet Programı

Kahvaltı: 50 gram tuzsuz peynir, bir adet haşlanmış yumurta, iki dilim kepekli ekmek, bitki çayı, bal

Ara Öğün: Az şekerli meyve

Öğle: Etli sebze yemeği, sütlü tatlı ve iki dilim kepekli ekmek

Ara Öğün: Yoğurt

Akşam: Bir kase sebze çorbası, etli sebze yemeği, pilav veya makarna, salata, bir dilim kepekekmeği

Ara Öğünlerde: Bir adet meyve

Diyette Altın kurallar

Yaşlılar için diyet programı uygulanırken bazı kurallara dikkat etmekte fayda var.

  • Öğün sayıları arttırılarak mümkün olduğunca bir öğünde daha az yemek tüketmek gerekir. Bu sayede sindirim zorluğu geride bırakılarak günlük kalori miktarı bir tutar sınırlandırılabilir.
  • Diyette mümkün olduğunca su miktarını arttırmak lazımdır, öte yandan tuz tüketimini de kısıtlamak gerekir.
  • Besinlerin pişirilmesi de yaşlılar için diyet sırasınca oldukça önemlidir. Bu dönem kızartma türündeki yemeklerden kaçınarak daha çok haşlama yöntemiyle hazırlanan yemeklerin tüketilmesi gerekir. Kızartmalar sindirimin güçleşmesine neden olurken, çiğneme güçlüğü de yaratabilir.
  • Ağır tatlılardan ve çeşitli hamur işlerinden diyet programı boyunca kaçınmak lazımdır. Muhallebi ve dondurma gibi sütlü tatlılar yaşlılar için daha uygun olacak tatlı çeşitleri arasında yer alır. Ancak unutulmaması gereken nokta ise hafif tatlılar olarak sınıflandırılanların bile şeker içerdiğidir. Şeker kilo vermenin zorlaşmasına ve hareketsiz bireylerin daha hızlı kilo almasına neden olabileceğinden, bu dönemde mümkün olduğunca kısıtlanması gerekenler arasında bulunur.
  • Günde iki fincanı aşmamak kaydıyla kahve tüketilebilir. Kahve sinir sisteminin olumlu anlamda etkilenmesine neden olacağından dolayı diyet sırasınca tavsiye edilmektedir. Ancak aşırı çay ve kahve tüketimi suya olan ihtiyacı ortadan kaldıracağından dolayı riskli bulunur. Bu nedenle gün içinde aşırıya kaçmayan çay ve kahve tüketimi gündeme alınabilir. Öte yandan ayran, bitkisel çay çeşitleri de diyet sırasınca tercih edilebilecek içecekler arasındadır.
  • Yaşlıların gönül rahatlığıyla tüketebilecekleri arasında yoğurtta bulunur. Yoğurdu isterseniz meyveler, isterseniz de yulaf ezmesiyle birlikte tüketebilirsiniz. Özellikle ara öğünleri desteklemek için doğru olacak bu seçenek uzun süre tok durmanıza yardımcı olacaktır.

Öğünlerde Neler Tüketilmeli?

İlerleyen yaşlarda kas ve kemikler zayıflamaya başlayacağından vücut kiloları taşımakta zorluk çeker. Bu nedenle vakit kaybetmeden yaşlılar için zayıflama programlarından birini seçerek düzenli egzersizlerle kilo kaybı için harekete geçilmelidir.

Kahvaltı

Kahvaltıda daha çok kaliteli protein kaynaklarında karar kılınması gerekir. Güne yumurta, peynir ve tam tahıllı ekmekle başlanabilir. Yine kahvaltı öğününde yoğurt, süt gibi gıdalarda tercih edilebilir.

Öğle

Yaşlılara diyet programı sırasında öğle öğününün de atlanmaması gerekir. Öğle öğününde daha çok balık, tavuk gibi beyaz et grupları tercih edilebilir. Bu öğünde daha çok tok tutma özelliğine sahip olan gıdaların tercih edilmesi gerekir.

Akşam

Akşam öğününde ise lif açısından zengin gıda seçeneklerinde karar kılınması gerekir. Düşük kalorili ve yoğun life sahip olan gıdalar ön plana alınabilir. Yaşlılar için zayıflama programı sırasında ara öğünlerinde büyük önemi bulunmakta olup, ara öğünlerde yoğurt, kuruyemiş ve meyve tercih edilebilir.